Polecam: Gabinet “Licencja na Zdrowie” – badanie diagnostyczne noworodków i niemowląt.

“Trzy rzeczy zos­tały z ra­ju: gwiaz­dy, kwiaty i oczy dziecka.”

Alighieri Dante

Roześmiany i rozświetlony jasnym niebem lipiec. Wakacje i urlopy- do gabinetu wpadają promienie gorącego słońca, zaglądają do okien zielone gałęzie drzew…

A  ja w pracy, w gabinecie – z uśmiechem i otwartymi drzwiami wypatruję moich małych pacjentów…:) .

Dzisiaj pytanie ważne: DIAGNOZOWAĆ czy NIE DIAGNOZOWAĆ noworodki i niemowlęta, czy też dać im spokój i poczekać jak będą się rozwijać?….

Przychodzą do gabinetu rodzice, babcie i dziadkowie, przyjaciółki – z dziećmi – na ręku, w wózkach, fotelikach, chustach… A to zobaczyli plakat w przychodni, a to znaleźli ulotkę, a to trafili na ciekawy artykuł na moim blogu, a to usłyszeli od sąsiadki, położnej, czy też zaprzyjaźnionej pani pediatry … W ten sposób do mnie trafiają. Następnie wspólnie pochylamy się nad maluchem – badamy, diagnozujemy, bawimy się – ja nie ukrywam- stale czujnie obserwuję, a to klasnę, ręką przemknę, zadudnię tamburynkiem, nóżki podegnę ;)…

Badanie diagnostyczne noworodków i niemowląt- warto wykonać czy też nie? Dla mnie odpowiedź jest jasna i prosta: koniecznie zbadać i ZDIAGNOZOWAĆ (!!)…

Wczesna diagnostyka fizjoterapeutyczna pozwala:

  • wykryć cały szereg schorzeń, wad i deficytów, takich jak: kręcz karku, skoliozy, nieprawidłowości w obrębie stawów biodrowych, wady stóp, zaburzenia motoryczne, jak również zaburzenia wzroku i słuchu;
  • wykryć asymetrię ułożeniową;
  • wykryć spastykę bądź wiotkość ( nadmierne napięcie mięśni oraz ograniczenie ruchomości w stawach bądź obniżone napięcie mięśni i niemożność unoszenia kończyn górnych i dolnych);
  • w przypadku stwierdzenia niepokojących objawów skierować dziecko do neurologa dziecięcego lub/i ortopedy.

Podczas badania fizjoterapeuta sprawdza motorykę spontaniczną niemowlęcia w leżeniu tyłem i przodem oraz zakres ruchomości kończyn w tych pozycjach. I tak na przykład w wieku 3-4 miesięcy w pozycji na brzuchu i na plecach dziecko powinno osiągnąć tzw. “kamienie milowe” w rozwoju niemowlęcia – ważne w rozwoju motorycznym dziecka.

uśmiechnięty noworodek

Kamienie milowe w rozwoju niemowlęcia.

Leżenie tyłem – kamień milowy w leżeniu tyłem jest osiągnięty jeśli:

  1. niemowlę obraca głowę z pozycji pośredniej w obie strony bez współtowarzyszących ruchów kończyn;
  2. tułów od głowy po  miednicę leży symetrycznie na podłożu;
  3. kręgosłup jest symetrycznie wyprostowany;
  4. w stawach kulistych: barkowych i biodrowych, występuję rotacja zewnętrzna, odwiedzenie i zgięcie;
  5. ręce są utrzymywane w linii środkowej  przed ciałem;
  6. stopy znajdują się w pozycji pośredniej;
  7. gałki oczne poruszają się symetrycznie od środka na prawo i lewo.

Leżenie przodem – kamień milowy w leżeniu przodem został osiągnięty jeśli:

  1. dziecko unosi głowę i obraca ją symetrycznie w prawo i lewo;
  2. kręgosłup jest wyprostowany: od kręgosłupa szyjnego do szpary pośladkowej stanowi linię prostą;
  3. łokcie znajdują się przed linią barków;
  4. obręcz barkowa i biodra są ustawione równolegle;
  5. miednica leży na podłożu;
  6. uda są odwiedzione, a nogi zgięte w stawach kolanowych;
  7. stopy stykają się podeszwami.

 

UWAGA!! Badania diagnostyczne obejmują jedenaście testów. W gabinecie sprawdzam ruchomość rąk i nóg w leżeniu przodem i tyłem,aby wykluczyć ewentualne przykurcze. Jeżeli niemowlę osiągnęło obydwa “kamienie milowe” w leżeniach na plecach i na brzuchu, mamy wówczas pewność, że jego rozwój motoryczny sterowany jest automatycznie i przebiega prawidłowo…i jeśli tylko nie będziemy go zakłócać z zewnątrz-np. przy wykorzystywaniu leżaczków czy przez bierne sadzanie malucha- dziecko samo będzie pokonywać kolejne fazy rozwoju ruchowego. Natomiast każda asymetria wzorców ruchowych w leżeniu przodem i tyłem wymaga terapii.

Co warto wiedzieć i na co zwrócić uwagę?

Pierwszy rok życia dziecka ma kluczowe znaczenie w jego rozwoju motorycznym – w każdym miesiącu życia dziecko wykonuje setki i tysiące ruchów, dzięki temu ćwiczy konkretne wzorce ruchowe i stopniowo zdobywa nowe umiejętności ruchowe, które pozwalają mu na pokonywanie kolejnych etapów rozwoju:

  • obrót z pleców na bok;
  • obrót z pleców na brzuch;
  • obrót z brzucha na plecy;
  • pełzanie na brzuchu;
  • raczkowanie na dłoniach i kolanach;
  • siad skośny, siad boczny, stabilny siad prosty;
  • pozycja klęczna;
  • podciąganie do wstawania;
  • wstawanie;
  • chód boczny wzdłuż mebli;
  • swobodny chód, stabilna pozycja stojąca.

 

My – rodzice – przede wszystkim powinniśmy dziecku nie przeszkadzać w jego rozwoju motorycznym; raczej należy stworzyć niemowlętom warunki do prawidłowego rozwoju: nie ograniczać ich ruchomości: kłaść na podłodze/macie, najlepiej w ciągu dnia na brzuchu, w nocy na plecach – unikamy kładzenia na boku!! ( układanie niemowląt ) .Unikamy również nowoczesnych “ulepszaczy” takich jak leżaczki, huśtawki – bujaczki, chusty – to wszystko spowalnia rozwój motoryczny dziecka i często jest powodem do terapii: nadmiernego napięcia mięśni kończyn dolnych, zaburzeń ruchomości w stawach biodrowych, koślawości w stawie biodrowym, przykurczem przywodzicieli kończyn dolnych, późniejszego obracania się i raczkowania.

W takim razie: diagnozować czy też nie?…ja już odpowiedziałam na to pytanie :)… teraz Wasza kolej 🙂 ….

 

z pozdrowieniami, Wasza m

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *