mała dziewczynka skacząca przez kozła

Okiem fizjoterapeutki: plecy okrągłe.

“Nie siedź w domu, gdy na dworze słońce świeci,
Wyjdź na spacer, jak to robią inne dzieci,
Zabierz piłkę i skakankę z kąta weź,
Pokaż innym, że ty także ćwiczyć chcesz.

Na ruch, ruch, ruch jest dzisiaj wielka moda,
Więc ćwicz, ćwicz, ćwicz, to dobre jest dla zdrowia.
A ruch, ruch, ruch jest twoim przyjacielem,
Więc ćwicz, ćwicz w dni powszednie i w niedzielę.”

 

Fasolki “Ruch ruch ruch”

 

Plecy okrągłe w roli głównej.

Zgarbieni, pochyleni, zmachani, urobieni… czy tak musi być? Oczywiście, że nie. Zakończyliśmy wakacje, dzieciaki rozbrykane i opalone wracają do szkoły – nabrały w siebie słońca, wiatru, przestrzeni i witalności. Warto tego nie zaniedbać, tylko na tym wakacyjnym kapitale budować codzienny nawyk systematycznego ruchu. A jeżeli chodzi o nasze dzieci warto zachować czujność: warto bacznie przyjrzeć się ich postawie, i jeżeli tylko nas coś niepokoi, np.: odstające łopatki, pochylona szyja, zaokrąglone plecy – jak najszybciej reagować (!!) . Przede wszystkim wybrać się do fizjoterapeuty, ktory nasze dziecko dokładnie obejrzy i zdiagnozuje – zaleci odpowiednie ćwiczenia i poleci najkorzystniejsze dla naszego dziecka dyscypliny sportu 😉 . Warto pamiętać : RUCH TO ZDROWIE i kapitał pod długie i  spełnione życie naszych potomków. SERIO 🙂 .

Dzisiaj zaraz na początku roku o plecach okrągłych… nie bez przypadku: w końcu to teraz szykujemy wyprawki do szkół i przedszkoli, kupujemy tornistry, nowe biurka i krzesła do nauki… czyli chcąc nie chcąc zmierzymy się u naszych dzieci z już występującą czy też dopiero mogącą wystąpić wadą postawy : plecami okrągłymi

Plecy okrągłe:

  • to wada postawy ciała charakteryzująca się nadmiernym wygięciem kręgosłupa ku tyłowi;
  • wyróżniamy: postać kifotyczną, obejmującą zmiany w odcinku piersiowym kręgosłupa oraz postać totalną, kiedy to cały kręgosłup wygięty jest ku tyłowi.

Kiedy natychmiast powinniśmy udać się do lekarza specjalisty bądź fizjoterapeuty?… i jakie są cechy charakterystyczne pleców okrągłych, które powinny być dla nas sygnałem alarmowym?… 

  • pogłębienie kifozy piersiowej najczęściej ze szczytem skrzywienia na poziomie Th7,
  • zmniejszone przodopochylenie miednicy,
  • ograniczenie ruchomości kręgosłupa,
  • wysunięcie do przodu głowy i barków,
  • spłaszczenie górnej części klatki piersiowej,
  • ustawienie żeber w pozycji wydechowej ze zbliżeniem do siebie  żeber,
  • zmniejszenie pojemności jamy klatki piersiowej i pojemności życiowej płuc,
  • zmniejszenie ruchomości stawu ramiennego i górnych żeber,
  • odstające łopatki,
  • brak równowagi mięśni tułowia,
  • zwiększone predyspozycje chorób górnych dróg oddechowych, zawrotów głowy, zaburzeń w trawieniu, dysfunkcji gruczołów dokrewnych.

Na czym polega praca rodzica i terapeuty z dzieckiem z plecami okrągłymi:

Przede wszystkim należy przywrócić właściwy balans mięśniowy, tzn.:

  1. rozciągnąć mięśnie przykurczone: mięśnie karku i szyi, mięśnie piersiowe, mięśnie międzyżebrowe, przeponę, mięśnie brzucha, mięśnie kulszowo – goleniowe oraz mięśnie pośladkowe.
  2.  wzmocnić mięśnie rozciągnięte lub osłabione: mięśnie grzbietowe na całej długości, mięsień prostownik grzbietu, mięsień najszerszy grzbietu, mięsień równoległoboczny, mięsień biodrowo- lędźwiowy, mięsień prosty uda, mięsień prostownik grzbietu odcinak lędźwiowego oraz mięsień czworoboczny lędźwi.

O czym warto pamiętać?…

Podstawą dla zdrowego aparatu więzadłowo – mięśniowego dziecka jest ruch; podstawą do prawidłowej postawy ciała również jest ruch; nasze dzieci do zdrowego i harmonijnego rozwoju nie potrzebują wcale tabletów i nowych gier komputerowych, najmodniejszych adidasów czy plecaczków – potrzebują codziennej dawki RUCHU. A co szczególnie sprzyja zachowaniu zdrowej sylwetki, a w tym wypadku zapobieganiu wadzie pleców okrągłych?…:

  • jazda na rowerze przy prostych plecach (warto odpowiednio obniżyć siedzonko)
  • wspinanie się na dziecięcych ścianach wspinaczkowych
  • gry zespołowe, takie jak piłka ręczna, koszykówka, zabawa w “dwa ognie”
  • wspinanie się po linowych piramidach (na placach zabaw)
  • wiszenie na drabinkach
  • PŁYWANIE ( szczególnie kraul na grzbiecie)
  • gimnastyka ogólnorozwojowa ze szczególnym wzmocnieniem partii osłabionych mięśni posturalnych : mięśni grzbietu, pośladków i brzucha; i rozciągnięciem mięśni przykurczonych – szczególnie mięśni piersiowych, międzyżebrowych i kulszowo-goleniowych.

Wszystkich wahających się: ćwiczyć czy też nie? Udać się z dzieckiem do fizjoterapeuty czy też nie?… Oglądać najnowszy film na DVD czy też pospacerować rodzinnie po parku czy górkach?… do aktywności fizycznej i odwiedzenia zaufanego fizjoterapeuty SERDECZNIE ZAPRASZAM… 🙂 .

z pozdrowieniami,

Wasza m

i jeszcze na deser dla starszych i młodszych coś skocznego i temacie systematycznej dawki ruchu 🙂 – FASOLKI i piosenka “Ruch ruch ruch”…:

https://www.youtube.com/watch?v=vV3k6rgpwWc&feature=player_embedded

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *