Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa -kurs we Wrocławiu wrzesień 2016 Promyk Słońca

Okiem fizjoterapeutki: Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa.

“Na Wojtusia z popielnika
iskiereczka mruga,
chodź opowiem ci bajeczkę,
bajka będzie długa.

Była sobie cud królewna,
pokochała grajka,
król wyprawił im wesele,
cyt, skończona bajka./’

 

Janina Porazińska “Na Wojtusia”

 

Kurs “Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa” – wyzwanie i przygoda.

Na ostatni kurs do Wrocławia pojechałam powodowana ciekawością, jak również chęcią odnalezienia odpowiedzi na wiele nurtujących mnie pytań, związanych z rozwojem dziecka, poczynając od samego urodzenia aż do wieku szkolnego.

Jak wiecie sama jestem mamą dwóch “zuchów” – Maksa i Kaja ;*) … i bardzo dobrze pamiętam moje wszystkie lęki, niepokoje oraz liczne poszukiwania:

  • odpowiednich zabawek/ matek/ pałąków/ grzechotek rozwijających i stymulujących prawidłowy rozwój moich maluchów;
  • odpowiednich gier/ puzzli/ układanek;
  • odpowiednich zabaw i gier ruchowych;
  • odpowiednich jeździków, pierwszych rowerków, hulajnóg i rolek;
  • odpowiednich zajęć dodatkowych: z muzyki, plastyki, ceramiki, tańca;
  • odpowiednich klubików, żłobków i przedszkoli…

A wszystko to w duchu troski, miłości, chęci wsparcia i zapewnienia moim dzieciom WSZYSTKIEGO CO NAJLEPSZE na dobry, i tak zwany “optymalny” start w życie 🙂 – nawet to przedszkolne i szkolne 🙂 . Zresztą ja sama jestem ogromną zwolenniczką “zasiewania ziaren”, tak by po wielu dniach, miesiącach i latach w ogóle była szansa, że coś wyrośnie a może i zakwitnie 😉 . Przecież trudno, by dziecko od dzieciństwa sadzane godzinami przed magicznym TV, z którym niewiele się rozmawia, nie czyta i nie wychodzi z domu na wycieczki, samo z siebie: wcześniej mówiło, miało bogate słownictwo i liczne zainteresowania; uprawiało różnorodne dyscypliny sportowe…

Teraz, pracując w gabinecie, na co dzień spotykam się z różnymi dziećmi i z ich rodzicami; wielokrotnie widzę tą troskę i niepokój w oczach rodziców: czy z moim dzieckiem wszystko jest w porządku? Czy właściwie rozwija się motorycznie ( motoryka mała i duża) ? Czy osiąga właściwe etapy rozwoju mówienia, percepcji, rozumienia mowy? Czy prawidłowo zdobywa umiejętności z zakresu wieku społecznego oraz samodzielności?…

Pojechałam do Wrocławia właśnie po to, by być dla rodziców i ich dzieci, partnerem i “bratnią duszą”, pomagającą we właściwej stymulacji rozwoju dziecka. Pojechałam również w celu zdobycia niezbędnej WIEDZY i KWALIFIKACJI umożliwiających wykrywanie zaburzeń, opóźnień i deficytów zarówno w rozwoju ruchowym, jak i w zakresie percepcji, rozwoju mowy, funkcji manualnych i kontaktów społecznych.

Czy wróciłam zaspokojona?………………………

Tak 🙂 i jak to ja – pełna zapału i wiary, że przy świadomości rodziców i ich zaangażowaniu, we współpracy z lekarzem pediatrą oraz fizjoterapeutą możemy w pracy z naszym dzieckiem osiągnąć naprawdę BARDZO DUŻO 🙂 …

Czym jest w ogóle Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa?

stol-z-przyrzadami-do-diagnoztyki-monachijska-funkcjonalna-diagnostyka-rozwojowa

Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa jest metodą diagnostyczną opracowaną w Centrum Dziecięcym w Monachium, opierającą się na obserwacji, analizie i interpretacji zachowania dziecka. Metodę tę stosuje się do oceny rozwoju dziecka w wieku od pierwszego miesiąca do szóstego roku życia.  Metodą tą pracują pedagodzy, psycholodzy, logopedzi, nauczyciele przedszkoli, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków rehabilitacyjnych oraz lekarze.

Po co nam: rodzicom i terapeutom – Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa?

Obecny styl życia i wychowania dzieci, sprawia, że naszym dzieciom grozi:

  • mózgowe porażenie dziecięce;
  • poważne niepełnosprawności;
  • wady postawy mogące dawać dolegliwości bólowe już we wczesnej młodości;
  • zaburzenia integracji sensorycznej;
  • dysleksja i dysgrafia;
  • oraz inne dolegliwości utrudniające prawidłowe, pełne i bezproblemowe funkcjonowanie w świecie dzieci i dorosłych.

Dlatego też we współczesnym świecie istnieje potrzeba kompleksowej i taniej diagnostyki dzieci. Odpowiednio wczesne zdiagnozowanie problemu pozwala bowiem wprowadzić działania przeciwdziałające jego rozwijaniu się. I w tym momencie pomocna, często niezbędna okazuje się właśnie Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa…

stół rehabilitacyjny z zabawkami stymulującmi rozwój dziecka-0-1 rok życia

Czy faktycznie możemy COŚ PRZESPAĆ CZY ZANIEDBAĆ w rozwoju naszego dziecka?…

Potraktuję odpowiedź na to pytanie jako ciekawostkę dla rodziców: NIESTETY TAK. I na potwierdzenie tych słów przedstawię wyniki badań Roberta Plomina, eksperta w zakresie genetyki zachowań, pracującego na co dzień w King’s College w Londynie. Badał on między innymi czynniki dziedziczne, które decydują o inteligencji i mądrości człowieka. Według wyników jego badań okazało się, że: u małego dziecka duży wpływ na wykorzystanie ilorazu inteligencji ma środowisko: i tak na przykład u 5-cio latka wpływ genów wynosi ok.28 % a wpływ środowiska aż 72%, u 12 -latka wpływ genów to 64%, a u osoby dorosłej to już 70-80% (!!) .

W rozwoju dziecka od 0 do 6 lat wyróżniamy też tzw. FAZY WRAŻLIWE, w których to szczególnie jesteśmy w stanie poprzez czynniki zewnętrzne/ wpływ środowiska/zabaw/stymulacji wpływać na:

  • mowę ( szczyt przypada na 3 rok życia)
  • porządek( szczyt 2,5 – 3 r.ż.)
  • doskonalenie zmysłów (szczyt ok. 3 r. ż.)
  • ruch ( szczyt ok. 2,5 r.ż.)
  • rozwój społeczny (szczyt ok. 4 r. ż.)

FOTABA0

I tak podsumowując: jeżeli nurtuje nas wiele pytań dotyczących rozwoju naszych dzieci; jeżeli coś nas martwi lub niepokoi w ich zachowaniu; jeżeli chcemy w odpowiednim momencie życia wykorzystać i za- stymulować wrodzony potencjał intelektualny naszego dziecka – zainwestujmy w spotkanie z terapeutą pracującym i diagnozującym Monachijską Funkcjonalną Diagnostyką Rozwojową. To naprawdę dobra i procentująca w czasie inwestycja w nasze dziecko 🙂 …

I na koniec zapraszam do piosenki dzieciństwa: “Na Wojtusia” w wykonaniu Materii:

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *