leśne poziomki w słońcu

Polecam: gry i zabawy rozwijające zmysł smaku i powonienia.

Gry i zabawy rozwijające zmysł smaku i powonienia.

Zapach – poziomki skąpanej w słońcu, żywicy spływającej po chropowatej korze sosny, mokrego piasku na brzegu morza… Smak – lodów śmietankowych, malin w spienionej śmietanie, korzennych pierniczków bożonarodzeniowych…

Zapachy i smaki otaczają nas i otulają, towarzyszą od dzieciństwa, dają poczucie bezpieczeństwa, spokoju, rozkoszy… Czasami ostrzegają przed niebezpieczeństwem, zatruciem, chorobą…

Dzisiaj dla moich rodziców i dzieci Licencji na Zdrowie zaproszenie do wspólnego spędzania czasu, specjalny zestaw gier i zabaw rozwijających zmysł smaku i powonienia.

Gry i zabawy rozwijające zmysł smaku i powonienia:

  • zabawa w “kulkę zapachową” wiek 5+ . Potrzebne: pomarańcz lub jabłko, suszone goździki, plastikowy kubeczek o otworze węższym niż średnica owocu (aby owoc nie wpadał do wnętrza kubeczka), ładna wstążka o wymiarach 1-2 cm. szerokości, 75 cm. długości, 2 szpilki. Co może zrobić dziecko? Dziecko może wbijać goździki w pomarańczę, pozostawić owoc na kubeczku, aby się zasuszył; pomóc zmierzyć wstążkę oraz zawiązać ją wokół obwodu suchego owocu ; wpiąć szpilki, aby wstążka się dobrze trzymała; powiesić kulkę w szafie.
  • zabawa w “zgnieć i powąchaj” wiek 3+. Potrzebne: kwiaty i inne rośliny o różnych kolorach i zapachach: bratki, petunie, fiołki, dzikie kwiaty, trzy- i czterolistne koniczynki, płatki nagietków, chryzantem, pelargonii, róż, mleczy, gałązki ziół; tacka, kartki z białego bloku technicznego, drewniany młotek z gumową główką; gazeta lub inna płachta papieru, aby przykryć powierzchnię stołu (jeśli dziecko bawi się w domu) . Przygotowanie: rodzic wychodzi z dzieckiem na dwór, a jeśli zostaje w domu zabezpiecza stół papierem. Rodzic razem z dzieckiem rozrywa razem kwiaty i kładzie je na tacy. Co może zrobić dziecko? Wziąć jedną kartkę i ułożyć na niej kwiaty i zioła; przykryć całość kolejną kartką; delikatnie, ale stanowczo uderzać w kartkę młotkiem, zgniatając kwiaty i zioła, tak aby ich soki zabarwiły kartki; zdjąć górną kartkę i palcami usunąć z niej kwiaty i zioła, które się przykleiły; powąchać palce i kartki oraz podziwiać wzory na papierze; kiedy kartki wyschną, można pakować w nie prezenty, robić z nich kartki okolicznościowe, włożyć je w ramki, pokazywać je przyjaciołom lub wysłać babci w prezencie. UWAGA!! zamiast młotka można użyć wałka do ciasta 🙂 .
  • zabawa “posmakuj i powiedz” wiek 3-12 lat.. Potrzebne: kawałki świeżo upieczonych babeczek, żelki, odrobina dżemu lub galaretki, kawałki owoców cytrusowych, różnego rodzaju masła orzechowe, popcorn w rożnych smakach: solony, czosnkowy, curry itp., kawałki pokarmów, które maja podobny wygląd i fakturę: jabłka/rzodkiewki/ pasternak/rzepa, nektarynka/brzoskwinia/mango. Przygotowanie: rodzic rozkłada wszystkie pokarmy na dużym talerzu, tak aby zapachy się nie mieszały i żeby dziecko mogło wszystko widzieć wyraźnie. Co może zrobić dziecko? posmakować i powiedzieć, co to jest.  UWAGA!! można również podczas zabawy zawiązać dziecku oczy, tak by smakowało i zgadywało bez używania narządu wzroku.
  • zabawa w “pora na sałatę” wiek 4 – wiek gimnazjalny. Potrzebne: plastikowe pojemniki z małymi dziurkami na dnie, aby woda mogła wyciekać; ziemia do roślin doniczkowych lub inny środek używany do uprawy nasion; nasiona sałaty lub innych zielonych warzyw; olej roślinny: rzepakowy, kukurydziany, oliwa z oliwek,; ocet lub sok cytrynowy (ocet jabłkowy/ winny lub balsamiczny, sok z cytryny lub limonki); zioła i przyprawy, w tym: czosnek, szczypiorek, sucha musztarda, sól, pieprz; słoiki i małe miseczki do każdego rodzaju sosu. Co można zrobić, aby wyhodować sałatę? Napełnić plastikowe pojemniki wilgotną ziemią i posypać ją nasionami sałaty (jeśli chcemy wyhodować kilka rodzajów warzyw, najlepiej będzie zasiać je w osobnych pojemnikach lub w kilku, wyraźnie oddzielonych i oznaczonych rzędach). Ustawiamy pojemniki w miejscu, do którego dochodzi najwięcej światła dziennego (ale nie mogą padać najsilniejsze promienie słoneczne). Zakrywamy pojemniki plastikową folią lub przymykamy je pokrywkami do czasu, aż nasionka wypuszczą pędy – wtedy należy odkryć pojemniki. Podlewamy sałatę i zwracamy uwagę na to, żeby ziemia była wilgotna, ale nie mokra. Zbieramy sałatę, kiedy będzie bujna i wyższa niż 8 cm.  – około 6 tygodni od zasiania. Co można zrobić, aby przygotować sos do sałaty? Rodzic razem z dzieckiem wymyślają najróżniejsze sosy (jadalne i smaczne) według różnych przepisów : sos francuski, winegret, słodko – kwaśny, orientalny, z jabłkiem i orzechami włoskimi itp. Wszystkie sosy przygotowujemy tak samo: wkładamy składniki do słoika, potrząsamy bardzo mocno, wkładamy do lodówki, aż sos się “przegryzie”, i potrząsamy znów przed podaniem- polaniem umytej sałaty. Co może zrobić dziecko? Wącha pojemniki lub torebki z ziołami/ przyprawami i wybiera najbardziej aromatyczne: mięte, majeranek, tymianek, skórkę cytrynową. Może dodawać je według uznania do wybranych sosów. Na koniec rodzic z dzieckiem serwują podczas rodzinnych posiłków samodzielnie wyhodowaną sałatę z różnego rodzaju sosami.

Wakacje to szczególny czas: dni długich, słonecznych, wolnych i frywolnych; przepełnionych kolorami i zapachami kwitnących łąk, świeżej zieleni lasu i przeróżnymi smakami: truskawek, malin, papierówek, agrestu, porzeczek, wiśni… Przyroda zaprasza nas do wspólnej gry w poszukiwanie nowych smaków i nowych zapachów. Przygoda niekoniecznie czeka nas i nasze dzieci w kinie na nowym filmie z Minionkami czy Spidermanem :& … a często za oknem, za płotem, za miastem… Nie zmarnujmy tego czasu – to zaproszenie do wspólnej zabawy, utrwalania więzi emocjonalnej z naszymi dziećmi i świadomego budowania ich zdrowia i pełnej integracji sensorycznej

z pozdrowieniami i zaproszeniem do Licencji na Zdrowie

Wasza

Magdalena Rusiecka-Serwatka

 

p.s. i jeszcze zmysłowy wiersz Bolesława Leśmiana rozpachniony… malinami 🙂 w wykonaniu Marka Grechuty i Krystyny Jandy “W malinowym chruśniaku”:

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *