joga i ćwiczenie mięśni brzucha

Spotkania z fizjoterapeutą: rozejście mięśnia prostego brzucha.

Okiem fizjoterapeutki: rozejście mięśnia prostego brzucha.

Muszę Wam o tym napisać i to TU TERAZ NATYCHMIAST (!!). Podobnie jak większość z Was latami dbałam, aby być mega fit i to w wielu aspektach mojego życia: w aktywności fizycznej, żywieniu, sportowych zainteresowaniach/pasjach, higienie odpoczynku i pracy, rozwoju ducha… Stąd też nie był przypadkiem wybór mojego zawodu: fizjoterapeuty, a później studiów podyplomowych z zakresu promocji zdrowia. Odkąd pamiętam tam gdzie pracowałam od razu zakasywałam rękawy i z miejsca wdrażałam chociażby najmniejszy programik promocji zdrowia dla moich pacjentów 🙂 . No i oczywiście sama byłam bardzo fit 😉 : z rowerem na ścieżkach rowerowych i trasach, z plecakiem na turystycznych szlakach, z hantelkami na siłowniach, z adidasami w parku… Kilometry przedreptane i wybiegane i litry potu wypocone.

… I teraz, nagle i znienacka, po tylu latach BACH!! … taka wiadomość: wszystko, czego przez lata się uczyłam o mięśniach brzucha, kobiecy kaloryfer, który wcześniej latami  z mozołem budowałam, co wskazywałam moim pacjentom jako trening jedyny i właściwy… to nieprawda. A właściwie jeszcze inaczej, na mięśnie brzucha: poprzeczny, skośne oraz prosty, trzeba spojrzeć globalnie, całościowo, holistycznie… A na sam problem rozejścia mięśnia prostego brzucha nie tylko jak na defekt po ciąży, ale jak na symptom i objaw zakłócenia wielu mechanizmów dbających o równowagę napięć mięśniowych oraz komór ciśnień w naszym ciele. Tak naprawdę przełomem była już moja specjalizacja z  fizjoterapii uroginekologicznej, gdzie zmieniłam spojrzenie na pacjenta, i pracując nad jego ładną i zrównoważona sylwetką zaczęłam wyrównywać ustawienie i pracę klatki piersiowej, jamy brzucha oraz jamy miednicy. A pracując z mięśniami brzucha zaczęłam od podstaw: od właściwego/skorygowanego ustawienia stóp, kończyn dolnych, miednicy i klatki piersiowej wraz z głową. Budując siłę i właściwe napięcie zaczęłam uczyć pacjentki właściwie oddychać: głęboko i świadomie, aktywując przeponę, torem brzusznym i boczno-żebrowym.

I teraz specjalnie dla Was garść najważniejszych informacji dotyczących podstaw do zbudowania: stabilnego gorsetu mięśniowego, silnych oraz elastycznych mięśni brzucha oraz zapobiegających pojawieniu się rozejścia mięśnia prostego brzucha:

  • jak najwięcej chodzić nie siedzieć
  • mając do wyboru siedzenie czy stanie wybieramy stanie
  • często siedzimy na podłodze bez opierania się o ścianę
  • oglądając telewizję ćwiczymy na podłodze rozciągając konkretne grupy mięśniowe
  • w komunikacji miejskiej stoimy a nie siedzimy
  • jadąc do pracy wysiadamy wcześniej, aby jeden, dwa przystanki przejść pieszo
  • często kucamy, robimy przysiady
  • unikamy klasycznych brzuszków
  • jak najczęściej wisimy na drążku, jedną bądź obiema rękoma
  • huśtamy się na drążku, przyciągamy kolana
  • oddychamy świadomie i głęboko – torem brzusznym i boczno-żebrowym
  • nosimy płaskie obuwie
  • unikamy obcisłej bielizny oraz odzieży
  • uciskającym paskom oraz obcisłym dżinsom mówimy NIE …

I jeszcze jedna kwestia: czy problem rozejścia mięśnia prostego brzucha dotyczy tylko kobiet po ciąży?… Nie. Rozejście mięśnia prostego brzucha spotykamy zarówno u kobiet – starszych i młodszych, tych które rodziły bądź nie, jak i u mężczyzn. W wypadku rozejścia mięśnia prostego brzucha ważne jest całościowe spojrzenie na pacjenta, i dotarcie do źródła problemu w jego ciele, które ten objaw wywołało. I tu wkracza do akcji fizjoterapeuta, który nauczy:

  • poprawnie stać, siedzieć, chodzić
  • poprawnie aktywować mięśnie dna miednicy oraz mięsień poprzeczny brzucha
  • poprawnie i świadomie oddychać
  • w sposób kontrolowany uruchomiać i aktywować obręcz barkową wraz z kończynami górnymi
  • poprawnie obniżać oraz aktywować żebra
  • łączyć w sposób zrównoważony pracę klatki piersiowej, jamy brzucha z miednicą mniejszą i mięśniami dna miednicy

Szanowne mamy – starsze i młodsze, szanowne babcie – starsze i młodsze, szanowni panowie – w wypadku rozejścia mięśnia prostego brzucha – do spotkań z zaufanym fizjoterapeutą gorąco zapraszam 🙂 .

Z pozdrowieniami,

Wasza

Magdalena Rusiecka-Serwatka

p.s. tekst powstał z inspiracji książką Katy Bowman „Rozejście mięśnia prostego brzucha”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *