p;ający kraulem mężczyzna na basenie

OKIEM FIZJOTERAPEUTY…O PŁYWANIU.

 „Ach, patrz! na słońca promyku

Wytryska z wody Goplana;

Jak powiewny liść ajeru,

Lekko wiatrem kołysana;

Jak łabędź, kiedy rozwinie

 

Uśnieżony żagiel steru,

Kołysze się – waha – płynie.

I patrz! patrz! lekka i gibka,

Skoczyła z wody jak rybka.

Na niezabudek warkoczu

Wiesza się za białe rączki,

A stopą po fal przezroczu

Brylantowe iskry skrzesza.”

 

                        (Balladyna, Juliusz Słowacki)

 

 Tak jak obiecałam dzisiaj wpis o pływaniu :)….O pływaniu można by pisać długo i bez końca, ale specjalnie dla Was napiszę to co według mnie najważniejsze 🙂

NIEMOWLĘTA a pływanie:

  • niemowlę w wodzie świetnie się bawi. W wieku 3 miesięcy, kiedy niemowlak nabywa odporność na bodźce (obce dźwięki, światło, kontakt z innymi maluchami) i trzyma mocniej główkę (a to ułatwia zabawę w wodzie) jest to najlepszy czas na pierwszą wizytę na basenie J .Między 3 a 6 miesiącem życia mamy u niemowlęcia do czynienia z tzw. instynktem życia płodowego, który sprawia, że niemowlę odruchowo wstrzymuje oddech pod wodą. Odruch ten zanika między 6 a 9 miesiącem życia. Zajęcia na basenie pomagają podtrzymać ten instynkt i jest wówczas duża szansa, że dziecko bez wysiłku zacznie nurkować i nie będzie zachłystywało się wodą.
  • niemowlęta uczęszczające na basen szybciej zdobywają nowe umiejętności ruchowe, rzadziej zapadają na różnego rodzaju infekcje, lepiej potrafią odnaleźć się w grupie, są aktywniejsze.

DZIECI a pływanie:

Pływanie jest idealną dyscypliną sportu dla wszystkich dzieci.

Przede wszystkim samo uprawianie sportu powoduje, że dzieci:

  •  są bardziej zdyscyplinowane
  •  łatwiej osiągają wyznaczone cele
  •  są bardziej samodzielne 
  •  rzadziej chorują
  •  są systematyczne, odpowiedzialne i odważne 🙂… (marzenie każdego rodzica 🙂 !!)
  • pływanie zapewnia równomierny i harmonijny rozwój mięśni ,szczególnie tych posturalnych: mięśni pleców, brzucha i pośladków. Mięśnie te tworzą tzw. gorset mięśniowy, który utrzymuje kręgosłup w zdrowiu i zabezpiecza go przed przeciążeniami, czy też rozwojem wad postawy,takich jak: hyperkifoza piersiowa(czyli po prostu garb !!), hyperlordoza lędźwiowa (brzuch wysunięty do przodu i odstające pośladki).
  • pływanie jest niezastąpioną metodą walki z już istniejącymi wadami ,kiedy należy  wzmacniać mięśnie posturalne utrzymujące kręgosłup i zachowujące jego naturalne krzywizny (naturalną lordozę szyjną oraz lędźwiową, naturalną kifozę piersiową).Zawsze należy pamiętać, że dany styl pływania powinien być dobrany do konkretnej wady postawy, i tak na przykład w klatce piersiowej kurzej szczególnie zalecane jest pływanie na piersiach kraulem lub stylem motylkowym, a przy hyperlordozie lędźwiowej unikamy pływania stylem klasycznym, gdyż mogłoby to pogłębiać już istniejącą wadę. Najlepiej konkretny styl pływania oraz ćwiczenia w wodzie dobrać dla dziecka u fizjoterapeuty znającego indywidualne problemy dziecka.

trening pływacki na basenie

 

DOROŚLI a pływanie:)

Pływanie jest bardzo  atrakcyjną i wszechstronną formą aktywności fizycznej. Sport ten mogą uprawiać nawet osoby o słabej kondycji,z dużą nadwagą czy po urazach.

Regularne pływanie :

  • pozwala rozwinąć harmonijnie całe ciało
  • wzmacnia kondycję
  • wyrabia koordynację ruchową
  • po urazach bądź operacjach pomaga powrócić do pełnej sprawności
  • pozwala nadać ciału lekkości
  • modeluje sylwetkę
  • zwiększa wydolność organizmu
  • poprawia odporność
  • pomaga utrzymać prawidłową masę ciała
  • opóźnia objawy starzenia
  • pomaga w kształtowaniu poprawnego oddychania z pogłębioną fazą wdechu i zaznaczonym mocnym wydechem
  • zwiększa ruchomość w stawach (na przykład kraul na piersiach lub na grzbiecie oraz motylek zwiększa ruchomość w stawach barkowych)

PŁYWANIE A REHABILITACJA

Pływanie i różnego rodzaju ćwiczenia w wodzie znajdują szerokie zastosowanie w rehabilitacji pacjentów. Jest tak dlatego, ponieważ wrażenie lekkości w wodzie, delikatny opór stawiany przez wodę oraz brak zagrożenia upadkiem pozwalają ćwiczyć nawet osobom, które nie są w pełni sprawne ruchowo. Chłodna woda zmniejsza też odczuwanie niektórych rodzajów bólu.

  • pływanie przyczynia się do zwiększenia ruchomości kręgosłupa i stawów kończyn. Wybór stylu pływania zależy od indywidualnych potrzeb, rodzaju choroby i zmian w narządzie ruchu. I tak dla chorych na zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa bardzo korzystne jest pływanie stylem grzbietowym, ewentualnie jego odmianą, zwaną „żabką na plecach”. Chorym ze zmianami zwyrodnieniowymi stawów biodrowych zaleca się pływanie stylem klasycznym lub grzbietowym, ponieważ ruchy w stawach biodrowych są wówczas obszerne.
  • pływanie powoduje odciążenie, zmniejszenie napięcia mięśni oraz nacisku powierzchni stawowych, a tym samym łagodzi bóle w czasie wykonywania ruchów w stawach.
  •  pływanie oddziaływuje bardzo korzystnie na funkcje narządu krążenia (zapobiega żylakom, działa przeciwobrzękowo)
  • pływanie jest  idealną formą aktywności dla pacjentów z otyłością lub nadwagą, którym ciężko jest uprawiać takie dyscypliny jak biegi, marszobiegi, jazdę na nartach biegówkach, ze względu na duże ryzyko przeciążenia stawów kolanowych i skokowych. Systematyczne pływanie 2-3 razy w tygodniu po minimum 30 minut zapewnia bezpieczną i trwałą utratę masy ciała (oczywiście przy zachowaniu zdrowej diety i nie dojadaniu ze względu na dodatkowy wysiłek fizyczny :))A jeszcze lepiej dążyć do modelu 4-6 razy po 30 minut 🙂.
  • pływanie jest szczególnie wskazane u chorych z objawami przewlekłej dyskopatii. Odpowiedni dla nich jest styl grzbietowy lub „żabka na plecach”.
  • pływanie jest również korzystne w zmianach przeciążeniowych tkanek okołostawowych (reumatyzmie tkanek miękkich), np. po ustąpieniu ostrych objawów zapalenia okołobarkowego (zespołu bolesnego barku),kiedy zaleca się  chorym styl klasyczny i grzbietowy.

Uwaga!!

Pływanie jako rehabilitacja zawsze powinno odbywać się pod ścisłą kontrolą lekarza i fizjoterapeuty. Mimo że uznawane jest za sport dla każdego, to nie przy wszystkich urazach czy schorzeniach można samemu do woli wybierać rodzaj i intensywność treningu.

pływający żabką mężczyzna na basenie

 

 Lato zachęca do wspólnych rodzinnych wyjazdów nad wodę. A jeżeli są już te wspólne wyjazdy to warto skorzystać z korzyści, jakie przynosi pływanie 🙂…Dzieci warto oswajać z wodą dla przyjemności, relaksu i zdrowia, a po powrocie z wakacji kontynuować przygodę z pływaniem już jako wspólne wypady na treningi na basen 🙂..

I jeszcze jedna uwaga dla wszystkich niewtajemniczonych 🙂

 Mamy cztery style pływackie

  • styl klasyczny- tzw. żabka
  • styl motylkowy- tzw. delfin
  • styl dowolny- tzw. kraul na piersiach
  • styl grzbietowy- tzw. kraul na grzbiecie

 PODSUMOWANIE

Pływać czy nie pływać?

Zdecydowanie pływać: daje to zdrowe ciało, jasność myśli, harmonijnie rozwinięte mięśnie:)

Dla kogo jest pływanie?

      Dla każdego. Komu nie brak chęci, zapału i apetytu na zdrowie 🙂

      Na co zwrócić uwagę?

      Na dostosowanie stylu pływania oraz treningu do stanu zdrowia i ewentualnych chorób oraz wad postawy.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *