mały chłopczyk bezpieczny na ramieniu rodzica

Okiem fizjoterapeutki… dziecko a zaburzenia integracji sensorycznej.

“Jes­tem nie po to, aby mnie kocha­li i podzi­wiali, ale po to, abym ja działał i kochał. Nie obo­wiązkiem otocze­nia po­magać mnie, ale ja mam obo­wiązek troszcze­nia się o świat, o człowieka.”

 

Janusz Korczak

 

 

 

Trudne dziecko, czyli jakie?….

 

Na początku wielka radość. Cud zajścia w ciążę i powstania życia. Cud rozwoju i narodzin. Cud trzymania NASZEGO DZIECKA w naszych rękach…

W tej małej istotce tętni życie, bije serce, kształtuje się myśl, marzenia, pasje…osobowość.

10 punktów w skali Apgar…i wszyscy tacy dumni!!:)…Tato bryluje z kolegami na hucznych “pępkówkach”. Mama karmi piersią w otulinie kolorowych eko kocyków, pieluszek , najlepszych hipoalergicznych kosmetyków; niemowlak ma wszystko NAJ…najlepsze laktatory, smoczki, muzyczne karuzelki i matki rozwojowo-stymulujące…

 

Czasami tylko zauważamy, że to nasze dziecko tyle trudu i nieprzespanych nocy nas kosztuje …i zaczynamy się zastanawiać – prędzej czy później- czy wszystkie dzieci są takie absorbujące? i trudne?…

 

Odpowiem od razu: dzieci są różne, bardzo różne. Jedne spokojne i pogodne, czasami tylko pomarudzą, pokwęczą, zakwilą. Inne rozdrażnione, zawsze we łzach, rozkrzyczane, zawsze “nienajedzone”…

 

Nasze dziecko jest zawsze dla nas cudowne, jedyne, niepowtarzalne… i zachwycające. Nieba byśmy mu uchylili, gwiazd z nieba nazbierali…Ale są jednak symptomy, na które warto zwrócić uwagę- są bowiem wskazówkami, że nasze dziecko ma zaburzenia przetwarzania sensorycznego….

 

Co powinno budzić nasz niepokój i na co powinniśmy zwrócić uwagę?

 

Dysfunkcje integracji sensorycznej rozpoznawane są u dziecka od początku. Podlegają modyfikacjom w czasie rozwoju, jednak stale się utrzymują.

 

Symptomy – wiek niemowlęcy:

 

  • dziecko zauważalnie spokojne albo bardzo niespokojne i rozdrażnione;
  • “dziecko trudne” z zauważalnymi kłopotami ze snem, piciem, karmieniem, tzw. “dziecko rozregulowane”;
  • “płaczące dzieci”, przez które rodzice spędzają nieprzespane noce.

 

Symptomy – wiek przedszkolny ( oprócz nadaktywności lub hypoaktywności):

 

  • dzieci odstające w rozwoju umiejętności motorycznych;
  • problem z koordynacją i niezgrabnością ruchów;
  • zaburzenia postawy;
  • zaburzenia w rozwoju mowy;
  • zaburzenia małej       motoryki (sprawność ruchowa małych mięśni palców rąk i nóg, języka i oczu);
  • problemy społeczno-emocjonalne takie jak: wycofanie, przesadny lęk lub agresja;
  • brak wzrokowej percepcji przestrzeni, w konsekwencji dziecko często na coś wpada i upada;
  • dziecko różni się od swoich rówieśników.

 

Symptomy – wiek szkolny ( oprócz nadaktywności lub hypoaktywności):

 

  • brak pewności siebie;
  • problemy społeczne;
  • trudności ze skupieniem uwagi;
  • słaba chłonność umysłu;
  • współwystępujące problemy szkolne;
  • moczenie nocne.

 

Jakie są najczęstsze wymieniane przyczyny pojawiania się zaburzeń integracji sensorycznej?:

 

  • genetyczna lub dziedziczna predyspozycja;
  • czynniki prenatalne, takie jak:

 

  1. substancje chemiczne, lekarstwa, toksyny (na przykład ołów), które są absorbowane przez płód,
  2. palenie papierosów, picie alkoholu, zażywanie narkotyków przez matkę,
  3. komplikacje ciążowe ( infekcje wirusowe, choroby przewlekłe, duży stres emocjonalny, problemy z łożyskiem).

 

  • przedwczesny poród lub niska masa urodzinowa;
  • szok okołoporodowy: nagłe cięcie cesarskie, brak tlenu, operacja tuż po porodzie;
  • okoliczności pourodzeniowe, takie jak:

 

  1. nadmierna stymulacja (znęcanie się nad dzieckiem, wojna)
  2. zanieczyszczenie środowiska,
  3. długa hospitalizacja,
  4. pobyt w sierocińcach,
  5. niedostateczna stymulacja i ograniczone możliwości ruchu, zabawy i integracji z innymi.

 

  • przyczyny nieznane.

 

Co kryje się pod nazwą INTEGRACJA SENSORYCZNA?:

 

Integracja sensoryczna (IS) jest naturalnym procesem neurologicznym, w którym mózg porządkuje dochodzące z otoczenia informacje sensoryczne, co pozwala na to, żeby dziecko skutecznie funkcjonowało w swoim środowisku.

Informacje sensoryczne są postrzegane, organizowane, przetwarzane i interpretowane. W taki sposób informacja sensoryczna staje się znacząca i możliwa do wykorzystania przez daną osobę. Wykorzystanie to może przejawiać się w percepcji lub postrzeganiu własnego ciała i otoczenia, ale także w dostosowaniu zachowania, bądź procesie uczenia się.

Integracja sensoryczna ma miejsce w każdej części centralnego układu nerwowego, tak aby dziecko mogło radzić sobie w otaczającym je środowisku w sposób rozsądny i emocjonalnie satysfakcjonujący.

 

Terapia INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (IS) jest metodą wykorzystywaną w pediatrii.

 

Gdzie szukać pomocy i porady z zakresu terapii sensorycznej?:

 

  • w przedszkolu lub punkcie przedszkolnym dziecka, którego pracownicy mogą polecić konkretne poradnie pedagogiczno-psychologiczne oraz konkretnych terapeutów zajęciowych zajmujących się terapią IS;
  • w prywatnych organizacjach zajmujących się zdrowiem psychicznym i pomocą społeczną (ich listy znajdują się w internecie lub książce telefonicznej); pobierane przez nie opłaty często uzależnione są od dochodów klienta;
  • w szpitalach klinicznych, gdzie można z reguły przeprowadzić “gruntowne badania medyczne”;
  • na oddziałach terapii zajęciowej w lokalnych szpitalach dziecięcych;
  • w internecie, gdzie za pomocą wyszukiwarki możemy znaleźć certyfikowanych terapeutów IS, jak również porady/ opinie ekspertów oraz rodziców.

 

 

Czego możemy się spodziewać po zajęciach z zakresu IS?:

 

  • poprawy ogólnej motoryki oraz planowania motorycznego dziecka;
  • poprawy umiejętności z zakresu małej motoryki;
  • poprawy postawy ciała (prostowania, zginania);
  • poprawy kontroli ruchu oczu i dyskryminacji wzrokowej ;
  • redukcji braku bezpieczeństwa grawitacyjnego;
  • poprawa obustronnej koordynacji ruchowej ;
  • poprawy równowagi;
  • rozwinięcia lepszej świadomości ciała i poprawy poczucia bezpieczeństwa posturalnego;
  • poprawy dyskryminacji dotykowej;
  • redukcji obronności dotykowej;
  • poprawy ogólnego “zorganizowania” dziecka
  • poprawy procesów nauki i zabawy.

 

 

Czy warto szukać pomocy, kiedy zauważymy, że nasze dziecko odbiega swoimi zachowaniami od innych rówieśników? Czy warto szukać specjalistycznej poradni pedagogiczno-psychologicznej, kiedy nasze dziecko potyka się na prostej drodze, spada z krzesła, stale przewraca szklankę z sokiem?…Czy warto wydać pieniądze na specjalistyczne testy psychologiczne, kiedy nasze dziecko mimo starszego wieku nie jest w stanie samo się ubrać, stale skacze po meblach i kanapach i nie akceptuje dotykania i żadnego przytulania?… Tak, warto. Dziecko wcześnie zdiagnozowane i właściwie prowadzone/ leczone/ stymulowane przez terapeutę IS, czy też fizjoterapeutę, logopedę, to dziecko, które ma szansę na bezpieczne dzieciństwo i młodość; na rozwój zainteresowań i pasji, pojawienie się przyjaźni, miłości. To dziecko, które zaczyna normalnie funkcjonować w grupie rówieśników, angażuje się w naukę i sport. To od nas- rodziców, nauczycieli, pedagogów- zależy, czy damy szansę dzieciom z zaburzeniami integracji sensorycznej na normalne, spokojne i zdrowe życie oraz funkcjonowanie w społeczeństwie. Jak zawsze czujność, otwartość i zaangażowanie w zdrowie dziecka gorąco polecam 🙂 .

 

 

I na zakończenie, jak zawsze coś w temacie, do pomyślenia, wyciszenia… i pochylenia się nad dzieckiem oczywiście:) .Grzegorz Turnau i Magda Umer “Kołysanka dla okruszka”

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIA:

Carol Stock Kranowitz “Nie-zgrane dziecko”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *