“Z pierwszymi dziećmi zawsze człowiek przesadza, chce zrobić z nich coś nadzwyczajnego.”
Lew Tołstoj
CHODZIKI powyżej 8 miesiąca życia dziecka jako zaburzenie naturalnego chodu…
Był, jest i na pewno zawsze będzie BUM na różnego rodzaju gadżety stymulujące rozwój motoryczny naszego dziecka. Tak żeby było NAJ pod każdym względem… NAJlepiej rozwinięte, NAJsprawniejsze, NAJszybsze…hm…NAJzdolniejsze 😉 .
W porządku, zgadzam się z tym, że patrzymy na nasze dzieci oczami wielkiej miłości, i to bardzo dobrze, że widzimy w nich wielki potencjał, wielki cud życia, wielki zalążek… różnych talentów i możliwości…
Zastanówmy się jednak zawsze dobrze przed zakupem takich zabawek i sprzętu, który w założeniu ma rozwijać czy wspomagać motorykę dziecka, ale w efekcie spowalnia ją lub zaburza….
Jaka jest prawda o chodzikach?….
- rodzice bardzo często kupują chodziki po to, by ułatwić dzieciom naukę chodzenia; czasami też po to, żeby mieć dziecko uczące się chodzić pod “pełną kontrolą”…
- w rzeczywistości jednak w chodziku dziecko ćwiczy jednak stanie, i to na palcach…
- najczęściej u takich dzieci dochodzi do zaburzeń naturalnych ruchów chodu i do utrwalenia oraz wzmocnienia ewentualnych patologicznych wzorców;
- chodzik nie pozwala oprzeć całego ciężaru ciała dziecka na całej stopie;
- dziecko w chodziku nie ćwiczy również równowagi;
- chodziki dają dzieciom “mobilność”, której skutków trudno przewidzieć; może na przykład prowadzić do upadków ze schodów;
- zdecydowanie w fazie rozwoju motorycznego niemowlęcia powyżej 8 miesiąca życia – powinno ono raczkować i podciągać się do góry na meblach- jest to gwarancja prawidłowej nauki samodzielnego wstawania oraz naturalnej, zapisanej w genach nauki chodu.
Wszystkich rodziców wpatrzonych w swoje dziecko “jak w obraz” – czemu zresztą się nie dziwię… 🙂 – do cierpliwości i do stworzeniu dziecku naturalnych warunków rozwoju motorycznego ZDECYDOWANIE zachęcam… 🙂 .
BIBLIOGRAFIA:
1.Theodor Hellbrügge, J.Hermann von Wimpffen „Pierwsze 365 dni życia dziecka. Rozwój niemowlęcia”
2. Theodor Hellbrügge, Fritz Lajosi, Dora Menara, Thomas Rautenstrauch „Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Pierwszy rok życia.”