kobiece łono

Wiosenne kompendium wiedzy: mięśnie dna miednicy.

“Kobieta jest arcydziełem wszechświata.”
 
Gotthold Ephraim Lessing
Za oknami gabinetu piękne słońce 🙂 . Aż chce się śpiewać, chce się żyć… 🙂 … i nieważne, że rano termometr wskazywał  0º , przecież teraz jest około 20!! …
Na dobry początek wiosny kilka słów o mięśniach dna miednicy: gdzie się znajdują? czemu służą?… i dlaczego tak się nimi zachwycam?… 🙂 .
Czym są mięśnie dna miednicy i do czego służą?
  • mięśnie dna miednicy to grupa więzadeł, mięśni i tkanek podtrzymujących cewkę moczową , pęcherz moczowy, macicę i odbytnicę
  • mięśnie dna miednicy zamykają od dołu miednicę tworząc swoistego rodzaju “elastyczną misę mięśniową”
  • dno miednicy składa się z 3 warstw: głębokiej (pomiędzy kością ogonową a łonową), środkowej ( pomiędzy guzami kulszowymi) i zewnętrznej, którą tworzą zwieracze
  • mięśnie dna miednicy stanowią m.in.: mechaniczny środek ciężkości ciała, odpowiadają za właściwą postawę ciała, odpływ krwi żylnej z nóg; odpowiadają również za głębokie i regularne oddychanie
  • dobra kondycja mięśni dna miednicy znacząco wpływa na przebieg porodu: ułatwia wypychanie główki dziecka i tym samym skraca czas trwania fazy wypychania
  • silne i sprawne mięśnie dna miednicy zapobiegają problemom nietrzymania moczu, a w okresie menopauzy zapobiega obniżaniu i wypadaniu narządów miednicy

Jakie są główne objawy nietrzymania moczu:

  • popuszczanie moczu podczas podnoszenia ciężarów, kaszlu, kichania czy podskoków
  • budzenie się w nocy w celu udania się do toalety
  • niespodziewane popuszczanie moczu podczas stresu lub podczas snu
  • niezdolność wstrzymania strumienia podczas oddawania moczu. UWAGA!! próbę wstrzymania moczu wykonuje się tylko raz; nigdy nie ćwiczymy zwieraczy podczas oddawania moczu
  • do popuszczania moczu najczęściej dochodzi wieczorem, kiedy mięśnie są zmęczone

Jak na co dzień dbać o mięśnie dna miednicy?

  • nigdy nie wstrzymujemy oddawania moczu, jeśli nie jest to konieczne
  • nigdy nie oddajemy moczu „na wszelki wypadek“, na przykład przed wyjściem z domu, jeśli nie odczuwamy rzeczywistej potrzeby
  • nie ograniczamy spożywania płynów – wypijamy co najmniej 2l płynów dziennie
  • nie „wyciskamy“ moczu; pozwalamy mu swobodnie spłynąć aż do końca
  • jeśli to możliwe, unikamy podnoszenia ciężarów
  • unikamy częstego chodzenia na wysokich obcasach
  • ćwiczymy mięśnie dna miednicy co najmniej raz dziennie

…A w następnym wiosennym wpisie specjalnie dla Was: podstawowe zasady, jak ćwiczyć mięśnie dna miednicy 🙂 …

zapraszam:)

z pozdrowieniami

Wasza m

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *