dziecięce rączki z zabawkami

Okiem fizjoterapeutki: koordynacja wzrokowo-ruchowa w zakresie wzorca oko-ręka.

STUK!PUK!! Witajcie po radosnym  Wielkanocnym świętowaniu !! Mam nadzieję, że wszyscy trochę odsapnęliśmy, nabraliśmy sił i oddechu… i z nową ochotą ruszyliśmy na podbój naszych codziennych obowiązków 🙂 …. uff….

Dzisiaj wracam do wpisów z zakresu zdrowego rozwoju psychomotorycznego dziecka w pierwszym roku życia.

TO JEST WAŻNE!! Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa – co o niej warto wiedzieć? i jak ją obserwować u niemowlęcia w  3 miesiącu życia?

 

  • niemowlę już około 3 miesiąca życia dostrzega atrakcyjną zabawkę; jest to dla niego motywacja do mobilizowania dłoni do sięgania po nią, aż do opanowania po kolei: chwytania i manipulowania
  • w tym czasie rodzice powinni eksponować zabawki, tak aby były w zasięgu wzroku i ręki niemowlęcia, ponieważ dziecko w tym wieku nie potrafi jeszcze poszukiwać przedmiotu, który znika mu z pola widzenia i chwytania
  • na tym etapie zabawki powinny być przede wszystkim różnorodne: kolorowe i z różnych tworzyw: plastik, guma, frotté, futerko itp.), łatwe do chwytania, z możliwością zawieszenia na szczebelkach łóżeczka
  • równolegle z rozwojem koordynacji wzrokowo – ruchowej w zakresie wzorca oko – ręka rozwija się współdziałanie na poziomie oko – usta; wszystko co dziecko dostrzeże w polu widzenia: własne rączki, zabawki, przedmioty, natychmiast ląduje w jego ustach. Ten dodatkowy ( oprócz wzrokowego) styl poznawania świata gości na dłużej w życiu niemowlęcia, tym bardziej, że jest wzmacniany przemianami fizjologicznymi w jamie ustnej dziecka: wyrzynaniem się pierwszych ząbków. Warto by rodzice wykorzystali tą nowo zdobytą umiejętność do nauki samodzielnego jedzenia, na przykład biszkoptów w wieku 5 – 7 miesięcy.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa – na co warto zwrócić uwagę w rozwoju chwytania i manipulacji?… Z jakimi problemami możemy się spotkać?… Co powinno nas niepokoić?:

 

  • dziecko może preferować tylko jedną rękę, druga zaś jest zupełnie niezaangażowana: napięta lub wiotka, leży wzdłuż ciała/ na poduszce
  • niemowlę nie łączy dłoni w linii środka ciała w fazie poprzedzającej chwytanie, wtedy kiedy dziecko przygląda się swoim rękom
  • jeżeli niemowlę mimo silnej motywacji własnej oraz zachęcania przez opiekunów do aktywizowania obu rąk nie koryguje błędnego wzorca angażowania dłoni, powinno być poddane intensywnej rehabilitacji
  • warto wiedzieć, iż zaburzenia koordynacji obu rąk, widoczne we wczesnych miesiącach życia, to zwykle objaw nieprawidłowego napięcia w całym ciele wyrażonego asymetrią, reakcjami odgięciowymi, a także prężeniem dolnych kończyn.

Kochani Rodzice!! Zachęcam Was wszystkich do zabaw i do spędzania czasu ze swoimi pociechami… A jeżeli spędzacie już wspólnie czas, bacznie obserwujcie swoje Maluchy… stymulujcie do zabaw i angażujcie wszechstronnie, zarówno prawą, jak i lewą rączkę…

A w razie pytań, wątpliwości… zachęcam do kontaktu…

z pozdrowieniami

Wasza…

Magdalena Rusiecka-Serwatka

“Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy”.

Janusz Korczak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *