STUK!PUK!! Witajcie po radosnym Wielkanocnym świętowaniu !! Mam nadzieję, że wszyscy trochę odsapnęliśmy, nabraliśmy sił i oddechu… i z nową ochotą ruszyliśmy na podbój naszych codziennych obowiązków 🙂 …. uff….
Dzisiaj wracam do wpisów z zakresu zdrowego rozwoju psychomotorycznego dziecka w pierwszym roku życia.
TO JEST WAŻNE!! Koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa – co o niej warto wiedzieć? i jak ją obserwować u niemowlęcia w 3 miesiącu życia?
- niemowlę już około 3 miesiąca życia dostrzega atrakcyjną zabawkę; jest to dla niego motywacja do mobilizowania dłoni do sięgania po nią, aż do opanowania po kolei: chwytania i manipulowania
- w tym czasie rodzice powinni eksponować zabawki, tak aby były w zasięgu wzroku i ręki niemowlęcia, ponieważ dziecko w tym wieku nie potrafi jeszcze poszukiwać przedmiotu, który znika mu z pola widzenia i chwytania
- na tym etapie zabawki powinny być przede wszystkim różnorodne: kolorowe i z różnych tworzyw: plastik, guma, frotté, futerko itp.), łatwe do chwytania, z możliwością zawieszenia na szczebelkach łóżeczka
- równolegle z rozwojem koordynacji wzrokowo – ruchowej w zakresie wzorca oko – ręka rozwija się współdziałanie na poziomie oko – usta; wszystko co dziecko dostrzeże w polu widzenia: własne rączki, zabawki, przedmioty, natychmiast ląduje w jego ustach. Ten dodatkowy ( oprócz wzrokowego) styl poznawania świata gości na dłużej w życiu niemowlęcia, tym bardziej, że jest wzmacniany przemianami fizjologicznymi w jamie ustnej dziecka: wyrzynaniem się pierwszych ząbków. Warto by rodzice wykorzystali tą nowo zdobytą umiejętność do nauki samodzielnego jedzenia, na przykład biszkoptów w wieku 5 – 7 miesięcy.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa – na co warto zwrócić uwagę w rozwoju chwytania i manipulacji?… Z jakimi problemami możemy się spotkać?… Co powinno nas niepokoić?:
- dziecko może preferować tylko jedną rękę, druga zaś jest zupełnie niezaangażowana: napięta lub wiotka, leży wzdłuż ciała/ na poduszce
- niemowlę nie łączy dłoni w linii środka ciała w fazie poprzedzającej chwytanie, wtedy kiedy dziecko przygląda się swoim rękom
- jeżeli niemowlę mimo silnej motywacji własnej oraz zachęcania przez opiekunów do aktywizowania obu rąk nie koryguje błędnego wzorca angażowania dłoni, powinno być poddane intensywnej rehabilitacji
- warto wiedzieć, iż zaburzenia koordynacji obu rąk, widoczne we wczesnych miesiącach życia, to zwykle objaw nieprawidłowego napięcia w całym ciele wyrażonego asymetrią, reakcjami odgięciowymi, a także prężeniem dolnych kończyn.
Kochani Rodzice!! Zachęcam Was wszystkich do zabaw i do spędzania czasu ze swoimi pociechami… A jeżeli spędzacie już wspólnie czas, bacznie obserwujcie swoje Maluchy… stymulujcie do zabaw i angażujcie wszechstronnie, zarówno prawą, jak i lewą rączkę…
A w razie pytań, wątpliwości… zachęcam do kontaktu…
z pozdrowieniami
Wasza…
Magdalena Rusiecka-Serwatka
“Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy”.
Janusz Korczak